ПРОФІЛАКТОРІЙ. ЛИСТОПАД
11.11.24 Пропоную для учнів 8-9 класів переглянути фільм "Станція призначення життя"
12.11.24 Профілактика правопорушень та злочинності серед учнів
https://www.youtube.com/watch?v=RCtK7eO0ihk
13.11.24 Розширення ролі щодо протидії торгівлі українців у якості наркокур’єрів
https://www.youtube.com/watch?v=OxNh-3_6esE
14.11.24 Профілактика конфліктів "Чи вмію я дружити?"
https://www.youtube.com/watch?v=y_23UUohvwk
15.11.24 Профілактика суїцидальних тенденцій
https://www.youtube.com/watch?v=l1utYGerP8c
16.11.24 Толерантність - шляхи до взаємодії
17.11.24 Шляхи збереження оптимізму педагога
Як захистити себе від впливу стресу, що руйнує, і допомогти набути впевненості, оптимізму та натхнення вам-вчителям і вашим учням.
- Прагніть до максимальної, але доступної для вас життєвої мети.
- Відпочивайте ще до того, як встигнете стомитися.
- Використовуйте енергію стресу в інтересах особистого зростання.
- Постійно створюйте у своїй уяві зону психічної безпеки, комфорту і відпочинку.
- Пам'ятайте дуже важливу рекомендацію П. Брегга про те, що єдиний спосіб продовжити своє життя – це не укорочувати його.
Антистресові правила життя і поведінки для вчителя
Не всі вони можуть підійти конкретно вам. Однак ви вправі зробити вибір. Використовуючи ті з них, що дійсно вам підходять, ви забезпечите собі високу життєву стійкість.
Правило 1
Визначте негативні чинники, які викликають у вас виникнення стресу . Намагайтеся уникати їх або за допомогою позитивного мислення спробуйте змінити своє ставлення до них.
Правило 2
Забезпечте високий життєвий потенціал у здоров'ї, освіті, праці, сім'ї, позитивному мисленні. Він гарантує високу стресостійкість.
Правило 3
Навчіться розслаблюватися: тілом, диханням, думкою тощо.
Стрес зміни загального напруження. Розслаблення ж, навпаки, протидіє стресу. Тому необхідно опанувати різні способи розслаблення. Бо саме в умінні розслабитися стане секрет успішної боротьби зі стресом. Розслаблюючись, знижуєте негативний вплив стресу на ваше фізичне й психічне здоров'я.
Правило 4
Зробіть паузу .
Слід пам'ятати, що успішність побудови особистої програми захисту від стресу залежить від того, наскільки точно й вчасно ви навчилися відчувати, що вступаєте в «зону» стресу і втрачаєте самоконтроль.
Тому необхідно шукати способи зупинки самого себе, «зробити паузу». На цій стадії стресу важливо «взяти перерву» і зусиллям воліти перервати свої дії:
- зробити паузу в спілкуванні (помовчати кілька хвилин замість того, щоб із роздратуванням відповісти на несправедливі зауваження);
- порахувати до 10;
- вийти з приміщення;
- переплодиться в інше, віддалену всю кімнату.
Якщо втрата самовлади відбулася на роботі, ми завжди повинні прагнути перевести свою енергію в іншу форму діяльності, зайнятися чим-небудь іншим, що має можливість зняти напруження:
- перебрати свої ділові папери (класний журнал, підручники), політи квіти на підвіконні, заварити чай;
- вийти в коридор (звичайно, на перерві, але якщо, то…) і поговорити з колегами на нейтральні теми (про погоду, покупки та ін.);
- підійти до вікна і подивитися на небо й дерево, порадити сонцю, дощеві або снігові;
- звернути увагу на людей, що йдуть по вулиці. Спробувати уявити, про що думають ці люди;
- зайти в туалетну кімнату і на 2-3 хвилини опустити долоні під холодну воду.
Такі «перерви» потрібно робити якнайчастіше в ті моменти, коли відбувається втрата самоконтролю. Важливо, щоб дія «зупинки себе» стала звичкою.
Правило 5
Навчайтеся планувати.
Дезорганізація може призвести до стресу. Наявність великої кількості планів одночасно часто погіршується до плутанини, безпам'ятності й почуття, що незакінчені проекти висять над головою, як дамоклів меч.
Приділіть планам якийсь час, попрацюйте над ними.
- Запишіть задачі, плани, справи на тиждень і з’єднайте їх із розкладом ваших занять. Такий пробний список «запустити механізм» і полегшити подальше планування.
- Розставте завдання відповідно до їх важливості. Записавши всі намічені справи, позначте свої переваги: вищий, високий, низький, найнижчий.
- Виключіть усі справи, що не є вкрай необхідними у вашій повсякденній діяльності. Перенесіть їх у кінець списку.
- Делегуйте повторення. Одна з основних причин стресу сталася у впевненості, що ви все повинні робити самі. Занадто багато при проведенні занять бере на себе вчитель. Намагайтесь якомога частіше доручати своїм учням проведення окремих елементів заняти. Це дозволяє вам не тільки уникати стресу, а й активізувати навчання.
- Закінчити одне завдання, перш ніж прийнятися за інше. Не відкладайте справи на завтра.
- Навчиться говорити «ні». З усіх способів розподілу часу уміння говорити «ні» – найкращий.
- Резервуйте час на термінові роботи або незаплановані зустрічі. Тоді ви будете менше турбуватися про те, щоб досягти виконання свого плану.
- Контролюйте процес. При розподілі часу триматися під контролем не менш важливо, ніж через стрес. Почуття контролю ситуації, імовірно, є якість, яка необхідна для того, щоб перебороти стрес. Стрес — це не стільки результат напруженої роботи і негативних подій, скільки результат відчуття того, що життя занадто складне і не піддається контролю.
Правило 6
Намагайтеся завершити ситуацію.
Для того щоб захистити себе від стресу, вчіться відслідковувати незавершені ситуації. Якщо ви знаєте утиску незавершених справ, спробуйте скоротити їхнє число, для цього виконайте такі чотири дії:
- усвідомте, що ви потерпіли заручником незавершеної ситуації, яка вимагає свого рішення і марно розтрачує ваші сили;
- прийняти рішення завершити її;
- подумайте про те, що у ваших силах і що залежить саме від вас, виберіть кращу можливість і покладайтеся на себе;
- запровадьте свій план у життя.
Якщо з першого разу ситуація не завершиться, шукайте ще один вихід, але не залишайте її незавершеною.
Правило 7
Визнайте й прийміть обмеження.
Багато хто з нас залишає собі великі й недосяжні цілі. Якщо людина не може їх досягти, то часто виникає відчуття неспроможності або невідповідності незалежно від того, скільки добре ми виконали що-небудь. Ставте досяжні цілі.
Послабте ваші стандарти. На противагу загальноприйнятій думці не все, що потрібно робити, слід робити добре. Будьте більш гнучкими. Досконалість не завжди досяжна, а якщо і досяжна, то вона не завжди цієї варто.
Уникайте непотрібної конкуренції.
У житті дуже багато ситуацій, коли ми не можемо уникнути конкуренції. Але наявність надто великого прагнення до вигравання у надто багатьох сферах життя створює напруження і тривогу, робить людину надто агресивною.
Правило 8
Будьте «позитивною» особистістю.
Уникайте критикувати інших, особливо своїх учнів. Учіться хвалити інших за ті речі, які вам у них подобаються. Зосередьтеся на позитивних якостях оточуючих.
Рахуйте ваші удачі!
На кожну сьогоднішню невдачу, ймовірно, знайдеться десять або більше зустрічей, коли вас пощастило. Подумайте про них. Спогад про гарний випадок зменшить ваше роздратування, коли знову що-небудь відбудеться не так, як ви раді б.
Щодня хваліть себе за кілька разів.
Будь-яка робота, велика або маленька, виконана вами або іншим, заслуговує подяки. Не чекайте подвигів. Згадайте відомі слова: «От так Пушкін!».
Щодня освідчуйтеся в коханні найдорожчий для вас люди, окрім себе. Хочете б раз на день говорити приємні слова своїм близьким. Почавши це робити, ви незабаром зрозумієте, що це приносити підвійну допомогу: вам і близьким людям.
Учіться терпіти й прощати.
Нетерпімість до інших призводить до фрустрації й гніву. Спробуйте зрозуміти, що відчувають інші люди, це допоможе вам прийняти їх. Прощайте й забувайте. Не скаржтеся, не скигліть, не відчувайте невдоволення інших. Прийміть той факт, що люди навколо вас і світ, у якому ми живемо, недосконали, і мають «різні карти світу». Приймайте доброзичливо, на віру слова інших людей, якщо немає доказів зворотного. Вірте тому, що більшість людей намагається робити все настільки добре, скільки може.
Зробіть що-небудь для поліпшення вашого зовнішнього вигляду. Якщо ви будете виглядати краще, це змусити вас і відчути себе краще. Гарна зачіска, акуратний костюм може підвищити ваш життєвий тонус. Відноситеся до себе добре.
Якщо ви відчуваєте, що знаходиться в сильному напруженні, а сили на межі, відкладіть важкі справи.
Не кваптеся називати всі справи невідкладними. Вибудуйте їх у час і готуйтесь до виконання найголовнішої справи.
Правило 9
Змусьте стрес працювати на вас, а не проти вас.
Опануйте головним умінням – перетворюйте негативні події на позитивні.
Якщо стрес пов'язаний практично з будь-якою діяльністю, а особливо педагогічну, уникнути його може лише той, хто нічого не робить. Але кому приємне бездіяльне життя? Нічого не робити не означає відпочивати. . Дозвільний розум і ледаче тіло належать від стресу неробства. Основоположник теорії стресу. Сел'є писав: «Не слід боятися стресу. Його не буває тільки в мертвих. Стресом треба керувати. Керований стрес несе в собі аромат і смак життя». Багато досліджень показують, що людина позитивно реагує на тільки в цьому випадку, якщо стрес здатний поставитися до стресових подій як до виклику, що винагороджує зусилля.
Слідкуйте за думками про позитивні моменти, які можна взяти з цього стресового стресу. Коли людина намагається реалізувати свою здатність на практиці, вона переборює найбільшу перешкоду на шляху до стресостійкості. Змінюючи значення, змінюєте свою реакцію на те, що відбувається.
Уміння перетворювати щось негативне на щось позитивне – майстерність контролювати стрес.
Потрапляючи в ту чи іншу зупинку, ми починаємо контролювати її, перетворюємо на хвилюючий і вартий життєвий досвід й автоматично вважаємо, що саме ця ситуація викликає нас демонструвати свої кращі якості й робить наше життя більш результативним і повноцінним. Така поведінка змусить вас відчути, що в такому самому способі можна будь-яку негативну зупинку припинити на позитивний досвід.
Ваш вибір вибирайте, чи дозволите вам подіям утримувати над вами верх, чи будете самі контролювати їх і, відповідно, чи зумієте сприймати стрес як труднощі, які можна перебороти й повернутися до себе на додаток. Таке невелике коригування відносин до труднощів є основним принципом, що лежить в основі стійкості до стресів. Впровадивши цей простий принцип у повсякденне життя, ви можете створити стрес на руйнівну життєву силу, змусити його працювати на вас, а не проти вас (Вправи: «Ідеальна модель», на розвиток уяви)
Правило 10
Звільнитися від «ментальних токсинів» стресу.
Щоб звільнитися від психічних токсинів стресу, необхідно виконати власне психічне приготування за допомогою засобів раціональної терапії.
Для цього поверніться у момент минулого, де ви його не оцінили задоволені своїми приводами і переживіть ще раз, але вже не так, як у вас вийшло тоді. Відомий американський психотерапевт Вірджинія Сатир називає це «повернутися й побачити новими очима». З позиції сьогодення зрозумійте, чого вам не вистачало тоді для більш успішного поводження.
«Потренуйтеся» кілька разів, поки не будете задоволені своєю реакцією. Доможіться такої зміни виявлення про стресор, щоб воно більше не служило для вас джерелом напруження. Перетворюйте проблемно-конфліктні й кризові педагогічні ситуації на досвід, що погіршили професійне й особистісне зростання.
Додаючи спогадові характеристики сильного позитивного переживання, ви не тільки захищаєтеся від впливів стресу, але й здобуваєте впевненість, що надалі цей спогад стане позитивно впливати на всі наступні події. Крім того, ви перетворюєте проблемно-конфліктні й кризові педагогічні ситуації на досвід, що погіршує професійне й особистісне зростання.
Правило 11
Регулярно робіт фізичні вправи.
Два-три рази на тиждень (а ще краще щодня) дайте собі фізичні навантаження. Найкраще, якщо це будуть ритмічні, повторювані рухи під музику. Подаруйте тілу свято: відвідайте лазню, зробіть масаж (самомасаж).
Дуже важливо давати собі можливість регулярно звільнятися від напруження, яке повільно накопичується. Кілька разів на день займаються фізичними вправами.
Правило 12
Щодня знаходьте привід посміятися.
Почитайте, подівіться, послухайте, розповідайте про що-небудь смішне. Умійте посміятися над собою. Сміх є дієвим засобом боротьби зі стресом. За підтвердженням Анрі Рубінштейна, автора книги «Психосоматика сміху», одна хвилина сміху еквівалентна сорока п'ятьма хвилинами гімнастики або фізичних тренувань. Дослідження зі сміхотерапії, проведені в Стенфордському університеті (сміх там називається бігом на місці), довели, що сміх дійсно тренує багато м'язів, знімає головний біль, знижує артеріальний тиск, нормалізує дихання і сон. При цьому в кров пропускається більше гормонів, активніше йдуть процеси обміну речовин. Людина, яка часто сміється, перестає відчувати біль.
Пам'ятайте, щоб вищенаведені поради стали діяти, недостатньо їх прочитати, зрозуміти прочитане, потрібно їх обов'язково включити.
Коментарі
Дописати коментар